Diğer

Üniversitelerde Dijital Oyun Tasarımı bölümleri açılıyor. Oyun seni çağırıyor!

Üniversitelerde Dijital Oyun Tasarımı bölümleri açılıyor, gençler henüz öğrenciyken kendi şirketini kuruyor, ABD’de Top 10’da Türk oyunları listelerden inmiyor… Son yılların en hızlı büyüyen dijital oyun sektöründe çok büyük oynuyoruz. Ama nasıl? Oyunun kahramanları anlatıyor

Seyhan Akıncı – Dijital oyun sektörü hızla büyüyor. StartupCentrum’un 2021’in ilk altı ayında Türkiye’deki girişimlere yapılan yatırımlara dair raporu büyümeyi çok net ortaya koyuyor. Türk oyun sektörü 2021’in ilk yarısında 236 milyon dolar yatırım aldı. Son olarak iki hafta önce İzmir merkezli mobil oyun şirketi Ruby Games, Finlandiyalı şirket Rovio tarafından satın alındı. Pandemide dünyadaki oyun oynama süreleri yüzde 30 arttı. Ülkemizdeki oyuncu sayısı da 4 milyon artarak 36 milyon kişiye ulaştı. ABD’de listelerde Top 10’a baktığımızda Türk oyunları görüyoruz. Peak Games ve Dream Games, Türkiye’nin unicorn olan oyun şirketleri. Yaratıcılığın ve özgünlüğün ön planda olduğu sektörün en büyük ihtiyacı oyun tasarımcısı. Geçen yıla kadar sadece İstanbul’da 5 üniversitede bulunan Oyun Tasarımı Bölümü bu güz itibarıyla 10’a çıkacak. Kuluçka merkezlerinden üniversitelere herkes oyunun bir parçası olmak için çalışıyor. Biz de dijital oyunun başarılı oyuncularıyla sektörü konuştuk.

Güven Çatak (Bahçeşehir Üni. Dijital Oyun Tasarımı Bölüm Bşk.)

“Aileler çocukları oyun tasarımı okusun istiyor”

Biz sadece bir lisans programı değil bir oyun yapılanmasıyız. Çok yakında oyun tasarımı üzerine ilk doktora programını açıyoruz. Türkiye’nin genç nüfusunun en sonunda buluştuğu bir alan var. Çünkü hem üretmeye hevesliler hem de başarı hikayelerinden sonra herkes çok iştahlı. Aileler bile artık “Oğulum-kızım oyun tasarımı okusun” diye bize getiriyor. 2016’da lisans bölümünü açtığımızda birçok ebeveyne bu alanı anlattık, ikna ettik. Şu an çocukları olan kuşak 80’lerde, 90’larda oyun oynayarak büyümüş olanlar. Şimdi onların çocukları gelmeye başladı. Z kuşağı için oyun içine doğdukları bir mecra. Oyun okur yazarlığına 2-3 yaşlarından itibaren sahipler. Sektör dünyada Hollywood’u, müzik sektörünü her şeyi geride bırakmış dev bir yaratıcı endüstri. Dijital Oyun Tasarımı’nın global bir iş olması, yurt dışına gidebilme olanakları, daha fazla para kazanabilmesi gibi artıları var. Veliler bize “Oğlum-kızım iş bulacak mı?” diye soruyor bırakın iş bulmayı mezun olmayı beklemiyorlar. Şu an firmalar devamlı iş ilanı paylaşıyor. Henüz 2’nci, 3’üncü sınıftan itibaren herkes işe giriyor veya iş kuruyor. Herkesin insan kaynağına ihtiyacı var. Sektör; oyun tasarımcısı, oyun geliştirici ve oyun sanatçısı arıyor.

Dr. Gizem Kayar (Muğla Sıtkı Koçman Üni. Dijital Oyun Tasarımı Bölümü kurucusu)

“Bu sene ilk öğrencilerimizle buluşacağız”

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi olarak geçen sene FEN Bilimleri Enstitüsü altında yüksek lisans programını açarak işe başlayıp, bu sene de Bodrum Güzel Sanatlar Fakültesi altında Dijital Oyun Tasarımı Lisans programını açtık. Bu sene ilk öğrencilerimizle ve aslında geleceğin dijital oyun geliştiricileriyle buluşacağız. Geleceği çok açık olan ve istihdam oranlarının her geçen gün artacağı bu alanın akademik anlamda daha da gelişmesi ve ülkemizdeki dinamiklerin her zaman aktif kalması için biz de elimizden geleni yapacağız. Dijital oyun tasarımı ve oyun geliştirme şüphesiz ki geleceğin mesleklerinden. 2024’e dek 220 milyar dolarlık bir paya ulaşması bekleniyor pazarın. Bu pay, geçmiş seneler boyunca her sene düzenli olarak artış gösterdi.

Özgür Karayalçın (Türkiye Oyun Geliştiricileri Derneği Başkan Yardımcısı)

Dijital oyun tarihçesi çıkıyor

Geçen yıl Gençlik ve Spor Bakanlığı ile hazırladığımız oyun geliştiricisi projesiyle 80 gence tasarım, oyun geliştirme ve girişimcilik üzerine eğitimler verdik. Şimdi TÜBİTAK ile bir oyun geliştirme programı hazırlıyoruz. Çünkü sektörün en büyük ihtiyacı oyun geliştirici. Üniversitelerde bu bölümlerinin açılması çok değerli. Pandemide oyun oynayan sayısı yüzde 30 arttı. Türkiye’deki oyuncu sayısı 36 milyona çıktı. Hyper casual alanda şu anda Türkiye dünyanın bir numarası. ABD’de top 10’a baktığımızda en az 3-4 tane Türk oyunu yer alıyor. Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Dijital Oyun Tarihçesi projemiz var. Bu projede geçmişten günümüze Türkler tarafından geliştirilmiş dijital oyunları derleyip online platformda sunacağız.

Can Oral (Cultic Games Yaratıcı Yönetmen)

“Bu bir takım oyunu”

“Stygian” bizim ilk oyunumuzdu. Şimdi ikinci oyunumuz olan “Cats and the other lives” (Kediler ve diğer yaşamlar) hem İngilizce hem Türkçe olarak hazırlanıyor. Parçalanmış bir ailenin anatomisini o ailenin kedisinin gözünden incelediğimiz, hikaye anlatım yönü ağır bir macera oyunu. 2022’nin ikinci yarısında oyunun tüm platformlarda çıkmasını planlıyoruz. Yarısı profesyonel yarısı öğrenci 12 kişilik bir ekiple çalışıyoruz. Aynı zamanda ders veren bir hoca olarak şunu söyleyebilirim. Şu an bir yol çiziliyor öğrencilerin önüne. Destek alabilecekleri kişiler direkt bu işin profesyonelleri ve aktifler. Güncel bir oyun yapıyorum ve o deneyimimi öğrencilerle paylaşıyorum. Oyun tasarımı takım oyununun en kritik olduğu endüstrilerden. Derslerimde takım oyununun önemini öğretmeye çalıyorum.

Durukan Ateş (Animasyon Teknolojileri Oyun Geliştirme Merkezi’nde uzman)

“Ön kuluçka merkezleri deneyim kazandırıyor”

2019’dan beri ODTÜ TEKNOKENT’te bulunan Animasyon Teknolojileri Oyun Geliştirme Merkezinde (ATOM) çalışıyor, bilgisayar oyunları geliştiriyorum. ATOM içerisinde bulunduğum süreçte oyun geliştirme, pazarlama, yatırım bulma gibi konularda eğitimler verildi ve ekibimle birlikte çalışabileceğimiz bir ofis ortamı sağlandı. Buradaki geliştirici topluluğu sayesinde birçok bilgi öğrendik ve bir sorunla karşılaştığımızda diğer geliştiricilerle konuşarak sorunları hızlıca çözebildik. Ön kuluçkalar, girişimcilerin hızla deneyim kazanmasına ve karşılaştığı sorunları diğer girişimciler yardımıyla çözmesine ortam sağlıyor.

Zehra Öney: (Teknolojide Kadın Derneği Kurucu Başkanı)

“Anneler akıllı telefondan oynuyor” 

Oyun yazılımı eğitimlerimize katılanların yüzde 75’i kadın. Hepsi mezun olup işe girdi. Mobil reklam platformu AdColony’nin, bağımsız araştırma şirketi GlobalWebIndex ile yaptığı araştırmaya göre Türkiye’de mobil oyun oynayan annelerin yüzde 34.9’u 25-34 yaş aralığında. Yüzde 32.2’si ise 35-44 yaş aralığında. Ankete katılan annelerin yüzde 87.1’i oyun oynamak için akıllı telefonlarını kullandığını belirtmiş. Kadınlar eğlenmek, rahatlamak ve iyi hissetmek için oyun oynadığını belirtiyor. Web sitemize (wtechplatform.com) başvurarak derslerimize ücretsiz katılmak mümkün.

Dijital oyun okullu oldu

Dijital oyun sektörü büyürken sektörün insan ihtiyacı da çoğalıyor. Dijital Oyun Tasarımı Bölümü olan üniversitelerin sayısı da her geçen gün artıyor. Bu güz döneminde Bahçeşehir Ünivesitesi, Beykoz Üniversitesi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul Bilgi Üniversitesi, Doğu Akdeniz Üniversitesi ve İstinye Üniversitesi’nin arasına Muğla Sıtkı Koçman, Doğuş Üniversitesi, Nişantaşı Üniversitesi, İstanbul Ayvansaray Üniversitesi ve Arkın Yaratıcı Sanatlar ve Tasarım Üniversitesi de katıldı. 

Kaynak: Milliyet

Dr. Vahdet ÖZKOÇAK

Öğretim Elemanları SENDİKASI (ÖGESEN) Öğretim Elemanları Derneği (ÖGEDER) Eğitimsel Çaba Derneği (EÇD) Genel Başkanı ve Antropolog

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu